söndag 1 mars 2009

Kaffe i pressobryggare

Min senaste kaffe-favorit är att göra kaffe i pressobryggare. Det går snabbt och ger otroligt bra smak. Min käre vän Lars tipsade om detta. Jag har bara en liten pressobryggare, som ger två koppar men det är perfekt. Sen finns det ju större varianter som ger fler koppar.

Man tillreder kaffet på följande sätt:
  1. Ös i kaffe i pressobryggare. Doserar som vanligt. Jag brukar köra med lite grövre kaffe; sånt för metallfilterbryggare, men det går bra med vanligt bryggkaffe också.
  2. Koka upp vatten och häll det i pressobryggaren. Bäst smak får faktiskt kaffet om man häller i vatten som är lite kallare än kokande.
  3. Rör om i pressobryggaren med ett föremål av trä eller plast. Ej metall.
  4. Sätt på locket men vänta 4 min innan du pressar ner filtret.
  5. När du sedan pressar ner det, så gör det långsamt.

Sen är det bara att servera och njuta, för gott blir det.

1 kommentar:

Yrväder sa...

Det går ännu bättre med dessa pressobryggae! www.planetary-design.se :-)