söndag 10 januari 2010

Mormor Selmas rullrån

Fick nyligen ett rånjärn av svärmor. Rullrån brukade man få hos mormor då man var yngre och man var alltid fascinerad över hur hon gjorde dessa kakor. Nu fick jag chansen att testa själv.

Jag gjorde tidigare rullrån där det var ägg i receptet, men nu har jag fått tag i min mormors recept och nu blev rullrånen kanonbra.

  • 1 kkp (ca 1,5 dl) vatten
  • 1 kkp (ca 1,5 dl) socker
  • 2 kkp (ca 3 dl) vetemjöl
  • 1 kkp (ca 125 g) smält smör
  • Vaniljsocker (smaktillsats)
Smält smöret och blanda med övriga ingredienser.
Värm rånjärnet. (Jag kom fram till att medelvärme på spisen verkar bra.) Smörj det första gången om det inte är väl ingräddat. Sen behövs järnet inte smörjas.
Lägg en matskedsstor klick smet i järnet.
Grädda nån minut per sida av järnet. Använt med fördel en sån där lång stekspade man har till tunnpannkaka för att lossa rånet.
När det blivit lagom färg på rånen, så rulla rån genast direkt i rånjärnet med en lämplig pinne och se till att den snyggaste sidan kommer ytterst. (Jag har gjort en egen rånkäpp av en skaftet på en träslev som jag sågat upp för att få bättre grepp vid själva rullningen.)
Låt kallna på galler.

Inga kommentarer: